Monastery of Perpetual Adoration

Karl-Kapferer-Straße 7-11

Worth knowing

The Monastery of Perpetual Adoration The building on the Hirschanger on the north side of the Hofgarten caused lively discussions in 19th century Innsbruck. Darwin had just presented his theory of evolution to the world, which stood in opposition to the biblical story of origins. Another monastery was not what enlightened citizens wanted for their city. Moreover, it was no ordinary religious house, but the branch of a particularly strict order. The Frauen zur Ewigen Anbetung take a vow of silence to this day.

The fact that the Order originally came from Italy also aroused suspicion. Austria had been at war with the newly constituted Italian state for some time. In the bilingual crown land of Tyrol, the animosities against the "Wallschen" is particularly pronounced.

Several locations were considered and repeatedly rejected. In 1866, the military education centre in Hall was the planned location for the convent. Shortly afterwards, the founder, Miss Sophie von Angelini, a daughter from a good family, applied for the building in Meinhardstraße, but failed due to resistance from the citizens' committee. The Chamber of Commerce and Industry hatte sich hier angesiedelt. Die Presse berichtete dementsprechend kritisch:

Fräulein Sofie v. Angelini hat schon unterm 5. September 1868 an den Stadtmagistrat ein Gesuch um Bewilligung zum Baue eines Frauenklosters in der Meinhardstraße eingebracht, welches aber unterm 19. desselben Monats mit dem Bemerken zurückgewiesen wurde, daß in dem fraglichen Projekte die zur Anlage jener Gassenseite bereits festgestellte Frontlinie überschritten würde und auf eine solche Abweichung um so weniger eingegangen werden könnte, als es laut Ausspruch des großen Bürgerausschusses überhaupt nicht der Wunsch der Stadt ist, dass ein Kloster in gedachter Straße erbaut werde.

After a tough back and forth, the monastery was finally built against resistance and with a great deal of insistence. Although Innsbruck's liberals had to give in in this case, they made a note of it:

Wenn auch religiösen Gefühlen alle Achtung gezollt wird, so muss doch angeführt werden, dass diese Nonnen bloß zur abgeschlossenen gegenseitigen Erbauung sich vereinen, dabei aber Kapitalien in todte Hand sammeln, welche dem volkswirtschaftlichen Betrieben, der Industrie, dem Verkehre und vor Allem aber ihren Angehörigen entzogen werden. Dieser national-ökonomische Verlust umfasst Kraft, Zeit und Geld.“

The location agreed upon was the Hirschanger in Saggen, adjacent to the Hofgarten. Where the villas and small residential complexes are lined up today, there was open land in 1868. The company Huter & Söhne, which would later also be responsible for the construction of the parish church of St Nicholas, was responsible for the construction. The mosaic work was carried out by the Tiroler Glasmalerei- und Mosaikanstalt. Felix Schatz (1847 - 1905) from Thuringia created an impressive work with the façade. Like the two murals on the Dreiheiligenkirche and the Collegium Canisianum, which were created at a similar time, Schatz designed the picture in bold colours with a golden background. The dome-crowned interior can compete with the portal. St James and St Andrew are magnificently presented next to the main altar, which is dominated by Jesus on the cross with Mary and Mary of Magdala. Michael Stolz (1820 - 1890) from Matrei created the gold-decorated mosaic of the four evangelists.

Das erste Monastery of Perpetual Adoration wurde 1807 in Rom von Caterina Sordini gegründet, nachdem sie während ihres Noviziats bei den Franziskanerinnen eine göttliche Vision hatte, in der ihr die Gründung eines Ordens aufgetragen wurde. Das Innsbrucker Ordenshaus gehört zu dieser italienischen Föderation, die 16 Klöster und knapp 240 Mitglieder umfasst. Das Monastery of Perpetual Adoration in Innsbruck ist das einzige, das der Orden im gesamten deutschsprachigen Raum betreibt. Die Schwestern der ewigen Anbetung pflegen ein äußerst genügsames und frommes Dasein in vollkommener Abgeschiedenheit und Gemeinschaft nach der Augustinerregel:

Das erste Ziel eures gemeinsamen Lebens ist, in Eintracht im gleichen Haus miteinander zu leben und ein Herz und eine Seele auf Gott hin zu sein.

Die Ordensfrauen verehren Maria als Schmerzensmutter. Die Schwestern kümmern sich um Hostienherstellung und den Klostergarten. Das Zentrum ihres Glaubens ist allerdings die Ewige Anbetung des Allerheiligsten, die jedes Ordensmitglied Tag und Nacht praktizieren soll. Wer möchte, kann einige Zeit das Klosterdasein erleben, um in der Abgeschiedenheit mitten in der Stadt zur Ruhe zu kommen. Gebetsanliegen können zeitgemäß per Formular auf der Website des Klosters übermittelt werden.

March 1848... and what it brought

The year 1848 occupies a mythical place in European history. Although the hotspots were not to be found in secluded Tyrol, but in the major metropolises such as Paris, Vienna, Budapest, Milan and Berlin, even in the Holy Land however, the revolutionary year left its mark. In contrast to the rural surroundings, an enlightened educated middle class had developed in Innsbruck. Enlightened people no longer wanted to be subjects of a monarch or sovereign, but citizens with rights and duties towards the state. Students and freelancers demanded political participation, freedom of the press and civil rights. Workers demanded better wages and working conditions. Radical liberals and nationalists in particular even questioned the omnipotence of the church.

In March 1848, this socially and politically highly explosive mixture erupted in riots in many European cities. In Innsbruck, students and professors celebrated the newly enacted freedom of the press with a torchlight procession. On the whole, however, the revolution proceeded calmly in the leisurely Tyrol. It would be foolhardy to speak of a spontaneous outburst of emotion; the date of the procession was postponed from 20 to 21 March due to bad weather. There were hardly any anti-Habsburg riots or attacks; a stray stone thrown into a Jesuit window was one of the highlights of the Alpine version of the 1848 revolution. The students even helped the city magistrate to monitor public order in order to show their gratitude to the monarch for the newly granted freedoms and their loyalty.

The initial enthusiasm for bourgeois revolution was quickly replaced by German nationalist, patriotic fervour in Innsbruck. On 6 April 1848, the German flag was waved by the governor of Tyrol during a ceremonial procession. A German flag was also raised on the city tower. Tricolour was hoisted. While students, workers, liberal-nationalist-minded citizens, republicans, supporters of a constitutional monarchy and Catholic conservatives disagreed on social issues such as freedom of the press, they shared a dislike of the Italian independence movement that had spread from Piedmont and Milan to northern Italy. Innsbruck students and marksmen marched to Trentino with the support of the k.k. The Innsbruck students and riflemen moved into Trentino to nip the unrest and uprisings in the bud. Well-known members of this corps were Father Haspinger, who had already fought with Andreas Hofer in 1809, and Adolf Pichler. Johann Nepomuk Mahl-Schedl, wealthy owner of Büchsenhausen Castle, even equipped his own company with which he marched across the Brenner Pass to secure the border.

The city of Innsbruck, as the political and economic centre of the multinational crown land of Tyrol and home to many Italian speakers, also became the arena of this nationality conflict. Combined with copious amounts of alcohol, anti-Italian sentiment in Innsbruck posed more of a threat to public order than civil liberties. A quarrel between a German-speaking craftsman and an Italian-speaking Ladin got so heated that it almost led to a pogrom against the numerous businesses and restaurants owned by Italian-speaking Tyroleans.

The relative tranquillity of Innsbruck suited the imperial house, which was under pressure. When things did not stop boiling in Vienna even after March, Emperor Ferdinand fled to Tyrol in May. According to press reports from this time, he was received enthusiastically by the population.

"Wie heißt das Land, dem solche Ehre zu Theil wird, wer ist das Volk, das ein solches Vertrauen genießt in dieser verhängnißvollen Zeit? Stützt sich die Ruhe und Sicherheit hier bloß auf die Sage aus alter Zeit, oder liegt auch in der Gegenwart ein Grund, auf dem man bauen kann, den der Wind nicht weg bläst, und der Sturm nicht erschüttert? Dieses Alipenland heißt Tirol, gefällts dir wohl? Ja, das tirolische Volk allein bewährt in der Mitte des aufgewühlten Europa die Ehrfurcht und Treue, den Muth und die Kraft für sein angestammtes Regentenhaus, während ringsum Auflehnung, Widerspruch. Trotz und Forderung, häufig sogar Aufruhr und Umsturz toben; Tirol allein hält fest ohne Wanken an Sitte und Gehorsam, auf Religion, Wahrheit und Recht, während anderwärts die Frechheit und Lüge, der Wahnsinn und die Leidenschaften herrschen anstatt folgen wollen. Und während im großen Kaiserreiche sich die Bande überall lockern, oder gar zu lösen drohen; wo die Willkühr, von den Begierden getrieben, Gesetze umstürzt, offenen Aufruhr predigt, täglich mit neuen Forderungen losgeht; eigenmächtig ephemere- wie das Wetter wechselnde Einrichtungen schafft; während Wien, die alte sonst so friedliche Kaiserstadt, sich von der erhitzten Phantasie der Jugend lenken und gängeln läßt, und die Räthe des Reichs auf eine schmähliche Weise behandelt, nach Laune beliebig, und mit jakobinischer Anmaßung, über alle Provinzen verfügend, absetzt und anstellt, ja sogar ohne Ehrfurcht, den Kaiaer mit Sturm-Petitionen verfolgt; während jetzt von allen Seiten her Deputationen mit Ergebenheits-Addressen mit Bittgesuchen und Loyalitätsversicherungen dem Kaiser nach Innsbruck folgen, steht Tirol ganz ruhig, gleich einer stillen Insel, mitten im brausenden Meeressturme, und des kleinen Völkchens treue Brust bildet, wie seine Berge und Felsen, eine feste Mauer in Gesetz und Ordnung, für den Kaiser und das Vaterland."

In June, a young Franz Josef, not yet emperor at the time, also stayed at the Hofburg on his way back from the battlefields of northern Italy instead of travelling directly to Vienna. Innsbruck was once again the royal seat, if only for one summer. While blood was flowing in Vienna, Milan and Budapest, the imperial family enjoyed life in the Tyrolean countryside. Ferdinand, Franz Karl, his wife Sophie and Franz Josef received guests from foreign royal courts and were chauffeured in four-in-hand carriages to the region's excursion destinations such as Weiherburg Castle, Stefansbrücke Bridge, Kranebitten and high up to Heiligwasser. A little later, however, the cosy atmosphere came to an end. Under gentle pressure, Ferdinand, who was no longer considered fit for office, passed the torch of regency to Franz Josef I. In July 1848, the first parliamentary session was held in the Court Riding School in Vienna. The first constitution was enacted. However, the monarchy's desire for reform quickly waned. The new parliament was an imperial council, it could not pass any binding laws, the emperor never attended it during his lifetime and did not understand why the Danube Monarchy, as a divinely appointed monarchy, needed this council.

Nevertheless, the liberalisation that had been gently set in motion took its course in the cities. Innsbruck was given the status of a town with its own statute. Innsbruck's municipal law provided for a right of citizenship that was linked to ownership or the payment of taxes, but legally guaranteed certain rights to members of the community. Birthright citizenship could be acquired by birth, marriage or extraordinary conferment and at least gave male adults the right to vote at municipal level. If you got into financial difficulties, you had the right to basic support from the town.

Thanks to the census-based majority voting system, the Greater German liberal faction prevailed within the city government, in which merchants, tradesmen, industrialists and innkeepers set the tone. On 2 June 1848, the first edition of the liberal and Greater German-minded Innsbrucker Zeitungfrom which the above article on the emperor's arrival in Innsbruck is taken. Conservatives, on the other hand, read the Volksblatt for Tyrol and Vorarlberg. Moderate readers who favoured a constitutional monarchy preferred to consume the Bothen for Tyrol and Vorarlberg. However, the freedom of the press soon came to an end. The previously abolished censorship was reintroduced in parts. Newspaper publishers had to undergo some harassment by the authorities. Newspapers were not allowed to write against the state government, monarchy or church.

"Anyone who, by means of printed matter, incites, instigates or attempts to incite others to take action which would bring about the violent separation of a part from the unified state... of the Austrian Empire... or the general Austrian Imperial Diet or the provincial assemblies of the individual crown lands.... Imperial Diet or the Diet of the individual Crown Lands... violently disrupts... shall be punished with severe imprisonment of two to ten years."

After Innsbruck officially replaced Meran as the provincial capital in 1849 and thus finally became the political centre of Tyrol, political parties were formed. From 1868, the liberal and Greater German orientated party provided the mayor of the city of Innsbruck. The influence of the church declined in Innsbruck in contrast to the surrounding communities. Individualism, capitalism, nationalism and consumerism stepped into the breach. New worlds of work, department stores, theatres, cafés and dance halls did not supplant religion in the city either, but the emphasis changed as a result of the civil liberties won in 1848.

Perhaps the most important change to the law was the Basic relief patent. In Innsbruck, the clergy, above all Wilten Abbey, held a large proportion of the peasant land. The church and nobility were not subject to taxation. In 1848/49, manorial rule and servitude were abolished in Austria. Land rents, tithes and roboters were thus abolished. The landlords received one third of the value of their land from the state as part of the land relief, one third was regarded as tax relief and the farmers had to pay one third of the relief themselves. They could pay off this amount in instalments over a period of twenty years.

The after-effects can still be felt today. The descendants of the then successful farmers enjoy the fruits of prosperity through inherited land ownership, which can be traced back to the land relief of 1848, as well as political influence through land sales for housing construction, leases and public sector redemptions for infrastructure projects. The land-owning nobles of the past had to resign themselves to the ignominy of pursuing middle-class labour. The transition from birthright to privileged status within society was often successful thanks to financial means, networks and education. Many of Innsbruck's academic dynasties began in the decades after 1848.

Das bis dato unbekannte Phänomen der Freizeit kam, wenn auch für den größten Teil nur spärlich, auf und begünstigte gemeinsam mit frei verfügbarem Einkommen einer größeren Anzahl an Menschen Hobbies. Zivile Organisationen und Vereine, vom Lesezirkel über Sängerbünde, Feuerwehren und Sportvereine, gründeten sich. Auch im Stadtbild manifestierte sich das Revolutionsjahr. Parks wie der Englische Garten beim Schloss Ambras oder der Hofgarten waren nicht mehr exklusiv der Aristokratie vorbehalten, sondern dienten den Bürgern als Naherholungsgebiete vom beengten Dasein. In St. Nikolaus entstand der Waltherpark als kleine Ruheoase. Einen Stock höher eröffnete im Schloss Büchsenhausen Tirols erste Schwimm- und Badeanstalt, wenig später folgte ein weiteres Bad in Dreiheiligen. Ausflugsgasthöfe rund um Innsbruck florierten. Neben den gehobenen Restaurants und Hotels entstand eine Szene aus Gastwirtschaften, in denen sich auch Arbeiter und Angestellte gemütliche Abende bei Theater, Musik und Tanz leisten konnten.

Believe, Church and Power

Die Fülle an Kirchen, Kapellen, Kruzifixen und Wandmalereien im öffentlichen Raum wirkt auf viele Besucher Innsbrucks aus anderen Ländern eigenartig. Nicht nur Gotteshäuser, auch viele Privathäuser sind mit Darstellungen der Heiligen Familie oder biblischen Szenen geschmückt. Der christliche Glaube und seine Institutionen waren in ganz Europa über Jahrhunderte alltagsbestimmend. Innsbruck als Residenzstadt der streng katholischen Habsburger und Hauptstadt des selbsternannten Heiligen Landes Tirol wurde bei der Ausstattung mit kirchlichen Bauwerkern besonders beglückt. Allein die Dimension der Kirchen umgelegt auf die Verhältnisse vergangener Zeiten sind gigantisch. Die Stadt mit ihren knapp 5000 Einwohnern besaß im 16. Jahrhundert mehrere Kirchen, die in Pracht und Größe jedes andere Gebäude überstrahlte, auch die Paläste der Aristokratie. Das Kloster Wilten war ein Riesenkomplex inmitten eines kleinen Bauerndorfes, das sich darum gruppierte. Die räumlichen Ausmaße der Gotteshäuser spiegelt die Bedeutung im politischen und sozialen Gefüge wider.

Die Kirche war für viele Innsbrucker nicht nur moralische Instanz, sondern auch weltlicher Grundherr. Der Bischof von Brixen war formal hierarchisch dem Landesfürsten gleichgestellt. Die Bauern arbeiteten auf den Landgütern des Bischofs wie sie auf den Landgütern eines weltlichen Fürsten für diesen arbeiteten. Damit hatte sie die Steuer- und Rechtshoheit über viele Menschen. Die kirchlichen Grundbesitzer galten dabei nicht als weniger streng, sondern sogar als besonders fordernd gegenüber ihren Untertanen. Gleichzeitig war es auch in Innsbruck der Klerus, der sich in großen Teilen um das Sozialwesen, Krankenpflege, Armen- und Waisenversorgung, Speisungen und Bildung sorgte. Der Einfluss der Kirche reichte in die materielle Welt ähnlich wie es heute der Staat mit Finanzamt, Polizei, Schulwesen und Arbeitsamt tut. Was uns heute Demokratie, Parlament und Marktwirtschaft sind, waren den Menschen vergangener Jahrhunderte Bibel und Pfarrer: Eine Realität, die die Ordnung aufrecht hält. Zu glauben, alle Kirchenmänner wären zynische Machtmenschen gewesen, die ihre ungebildeten Untertanen ausnützten, ist nicht richtig. Der Großteil sowohl des Klerus wie auch der Adeligen war fromm und gottergeben, wenn auch auf eine aus heutiger Sicht nur schwer verständliche Art und Weise. Verletzungen der Religion und Sitten wurden in der späten Neuzeit vor weltlichen Gerichten verhandelt und streng geahndet. Die Anklage bei Verfehlungen lautete Häresie, worunter eine Vielzahl an Vergehen zusammengefasst wurde. Sodomie, also jede sexuelle Handlung, die nicht der Fortpflanzung diente, Zauberei, Hexerei, Gotteslästerung – kurz jede Abwendung vom rechten Gottesglauben, konnte mit Verbrennung geahndet werden. Das Verbrennen sollte die Verurteilten gleichzeitig reinigen und sie samt ihrem sündigen Treiben endgültig vernichten, um das Böse aus der Gemeinschaft zu tilgen. Bis in die Angelegenheiten des täglichen Lebens regelte die Kirche lange Zeit das alltägliche Sozialgefüge der Menschen. Kirchenglocken bestimmten den Zeitplan der Menschen. Ihr Klang rief zur Arbeit, zum Gottesdienst oder informierte als Totengeläut über das Dahinscheiden eines Mitglieds der Gemeinde. Menschen konnten einzelne Glockenklänge und ihre Bedeutung voneinander unterscheiden. Sonn- und Feiertage strukturierten die Zeit. Fastentage regelten den Speiseplan. Familienleben, Sexualität und individuelles Verhalten hatten sich an den von der Kirche vorgegebenen Moral zu orientieren. Das Seelenheil im nächsten Leben war für viele Menschen wichtiger als das Lebensglück auf Erden, war dies doch ohnehin vom determinierten Zeitgeschehen und göttlichen Willen vorherbestimmt. Fegefeuer, letztes Gericht und Höllenqualen waren Realität und verschreckten und disziplinierten auch Erwachsene.

Während das Innsbrucker Bürgertum von den Ideen der Aufklärung nach den Napoleonischen Kriegen zumindest sanft wachgeküsst wurde, blieb der Großteil der Menschen weiterhin der Mischung aus konservativem Katholizismus und abergläubischer Volksfrömmigkeit verbunden. Religiosität war nicht unbedingt eine Frage von Herkunft und Stand, wie die gesellschaftlichen, medialen und politischen Auseinandersetzungen entlang der Bruchlinie zwischen Liberalen und Konservativ immer wieder aufzeigten. Seit der Dezemberverfassung von 1867 war die freie Religionsausübung zwar gesetzlich verankert, Staat und Religion blieben aber eng verknüpft. Die Wahrmund-Affäre, die sich im frühen 20. Jahrhundert ausgehend von der Universität Innsbruck über die gesamte K.u.K. Monarchie ausbreitete, war nur eines von vielen Beispielen für den Einfluss, den die Kirche bis in die 1970er Jahre hin ausübte. Kurz vor dem Ersten Weltkrieg nahm diese politische Krise, die die gesamte Monarchie erfassen sollte in Innsbruck ihren Anfang. Ludwig Wahrmund (1861 – 1932) war Ordinarius für Kirchenrecht an der Juridischen Fakultät der Universität Innsbruck. Wahrmund, vom Tiroler Landeshauptmann eigentlich dafür ausgewählt, um den Katholizismus an der als zu liberal eingestuften Innsbrucker Universität zu stärken, war Anhänger einer aufgeklärten Theologie. Im Gegensatz zu den konservativen Vertretern in Klerus und Politik sahen Reformkatholiken den Papst nur als spirituelles Oberhaupt, nicht aber als weltlich Instanz, an. Studenten sollten nach Wahrmunds Auffassung die Lücke und die Gegensätze zwischen Kirche und moderner Welt verringern, anstatt sie einzuzementieren. Seit 1848 hatten sich die Gräben zwischen liberal-nationalen, sozialistischen, konservativen und reformorientiert-katholischen Interessensgruppen und Parteien vertieft. Eine der heftigsten Bruchlinien verlief durch das Bildungs- und Hochschulwesen entlang der Frage, wie sich das übernatürliche Gebaren und die Ansichten der Kirche, die noch immer maßgeblich die Universitäten besetzten, mit der modernen Wissenschaft vereinbaren ließen. Liberale und katholische Studenten verachteten sich gegenseitig und krachten immer aneinander. Bis 1906 war Wahrmund Teil der Leo-Gesellschaft, die die Förderung der Wissenschaft auf katholischer Basis zum Ziel hatte, bevor er zum Obmann der Innsbrucker Ortsgruppe des Vereins Freie Schule wurde, der für eine komplette Entklerikalisierung des gesamten Bildungswesens eintrat. Vom Reformkatholiken wurde er zu einem Verfechter der kompletten Trennung von Kirche und Staat. Seine Vorlesungen erregten immer wieder die Aufmerksamkeit der Obrigkeit. Angeheizt von den Medien fand der Kulturkampf zwischen liberalen Deutschnationalisten, Konservativen, Christlichsozialen und Sozialdemokraten in der Person Ludwig Wahrmunds eine ideale Projektionsfläche. Was folgte waren Ausschreitungen, Streiks, Schlägereien zwischen Studentenverbindungen verschiedener Couleur und Ausrichtung und gegenseitige Diffamierungen unter Politikern. Die Los-von-Rom Bewegung des Deutschradikalen Georg Ritter von Schönerer (1842 – 1921) krachte auf der Bühne der Universität Innsbruck auf den politischen Katholizismus der Christlichsozialen. Die deutschnationalen Akademiker erhielten Unterstützung von den ebenfalls antiklerikalen Sozialdemokraten sowie von Bürgermeister Greil, auf konservativer Seite sprang die Tiroler Landesregierung ein. Die Wahrmund Affäre schaffte es als Kulturkampfdebatte bis in den Reichsrat. Für Christlichsoziale war es ein „Kampf des freissinnigen Judentums gegen das Christentum“ in dem sich „Zionisten, deutsche Kulturkämpfer, tschechische und ruthenische Radikale“ in einer „internationalen Koalition“ als „freisinniger Ring des jüdischen Radikalismus und des radikalen Slawentums“ präsentierten. Wahrmund hingegen bezeichnete in der allgemein aufgeheizten Stimmung katholische Studenten als „Verräter und Parasiten“. Als Wahrmund 1908 eine seiner Reden, in der er Gott, die christliche Moral und die katholische Heiligenverehrung anzweifelte, in Druck bringen ließ, erhielt er eine Anzeige wegen Gotteslästerung. Nach weiteren teils gewalttätigen Versammlungen sowohl auf konservativer und antiklerikaler Seite, studentischen Ausschreitungen und Streiks musste kurzzeitig sogar der Unibetrieb eingestellt werden. Wahrmund wurde zuerst beurlaubt, später an die deutsche Universität Prag versetzt.

Auch in der Ersten Republik war die Verbindung zwischen Kirche und Staat stark. Der christlichsoziale, als Eiserner Prälat in die Geschichte eingegangen Ignaz Seipel schaffte es in den 1920er Jahren bis ins höchste Amt des Staates. Bundeskanzler Engelbert Dollfuß sah seinen Ständestaat als Konstrukt auf katholischer Basis als Bollwerk gegen den Sozialismus. Auch nach dem Zweiten Weltkrieg waren Kirche und Politik in Person von Bischof Rusch und Kanzler Wallnöfer ein Gespann. Erst dann begann eine ernsthafte Trennung. Glaube und Kirche haben noch immer ihren fixen Platz im Alltag der Innsbrucker, wenn auch oft unbemerkt. Die Kirchenaustritte der letzten Jahrzehnte haben der offiziellen Mitgliederzahl zwar eine Delle versetzt und Freizeitevents werden besser besucht als Sonntagsmessen. Die römisch-katholische Kirche besitzt aber noch immer viel Grund in und rund um Innsbruck, auch außerhalb der Mauern der jeweiligen Klöster und Ausbildungsstätten. Etliche Schulen in und rund um Innsbruck stehen ebenfalls unter dem Einfluss konservativer Kräfte und der Kirche. Und wer immer einen freien Feiertag genießt, ein Osterei ans andere peckt oder eine Kerze am Christbaum anzündet, muss nicht Christ sein, um als Tradition getarnt im Namen Jesu zu handeln.

The success story of the Innsbruck glass painters

In the pre-war period, the United States of America was regarded as the Land of unlimited possibilitieswhere dishwashers became millionaires. However, these success stories are not an exclusive phenomenon of the New World. Even in the society of the Danube Monarchy, which was not yet regulated down to the last detail, hard-working and capable people from the farming classes, the working classes or craftsmen were able to achieve astonishing success without formal training, qualification examinations or state authorisation. The three founders of the Tyrolean Glass Painting and Mosaic Institute, Josef von Stadl, Georg Mader and Albert Neuhauser, are examples of such a success story from Innsbruck's city history. While most of Innsbruck's industrial and craft businesses focussed on supplying the local market with tried and tested, solid products and consumer goods, the glass painting business was one of the few innovative and export-oriented companies of its time.

Josef von Stadl (1828 - 1893) grew up on his parents' farm and inn in Steinach am Brenner. Even as a child, he had to help out on the farm. The hard labour gave him periostitis in his arm at the age of nine. This made heavy physical labour impossible for him. Instead, the boy with a talent for drawing attended the model secondary school in Innsbruck, now the BORG. In 1848, he joined the Tyrolean snipers in his home town, but was not called up to fight on the country's borders. He then gained experience as a locksmith and turner. The talented young man worked on the reconstruction of the church in Steinach in 1853 after a village band. His skills were soon recognised and he gradually rose from labourer to master builder.

Georg Mader (1824 - 1881) also came from Steinach. He too had to work as a farm labourer at a young age. On the patronage of his brother, a clergyman, the pious youth was able to complete an apprenticeship with a painter, but had to give up his passion to work in the local mill. After his journeyman's journey, he decided to concentrate on painting. In Munich, he deepened his knowledge under Kaulbach and Schraudolph. After working on the cathedral in Speyer, he returned to Tyrol. As a history painter, he kept his head above water with commissions from the church.

Albert Neuhauser (1832 - 1901) learnt his trade in his father's glazier's and tinsmith's shop. He also had to give up his intended career path at an early age. He developed lung problems at the age of ten. Instead of working in his father's successful business, he travelled to Venice. For centuries, Murano had been home to the best glassworks for artistic glass production. Fascinated by this trade, he attended the stained glass school in Munich against his father's wishes. The products of the recently founded Bavarian factory did not meet his quality expectations. In his father's flat in Herzog-Friedrich-Straße, he undertook his first experiments with glass, similar to the nerds who would lay the foundations for the personal computer in their own garage a hundred years later.

Neuhauser's tinkering and experiments aroused the curiosity of his friend von Stadl. He made contact with the art-loving Mader. In 1861, the three decided to pool their expertise in an official company. Today, the founding of the company would probably be referred to as a start-up. Neuhauser took on the technical and commercial side as well as product development, Von Stadl took care of the decorative aspects and liaised with master builders and Mader took on the figurative design of the works, most of which were created for churches. The first branch, consisting of two painters and a burner, was set up on the third floor of the Gasthof zur Rose in the historic city centre. The raw material came from England, as the local glass did not meet Neuhauser's high quality standards. However, 25% duty was added to the import. Together with a chemistry teacher, Neuhauser managed to achieve the desired requirements himself after a trip to Birmingham and a lot of tinkering.

Josef von Stadl married the painter and doctor's daughter Maria Pfefferer in 1867. The farmer's boy from the Wipptal valley with the broken arm had not only become a member of the upper middle class, his wife's dowry also allowed him to live independently financially. In 1869, the three partners decided to expand the successful glass painting business with the financial support of Neuhauser's father. How dynamic and unregulated it was as a Wilhelminian style The example of the glassworks on the Wiltener Felder, which was opened in 1872 as an additional part of the Tyrolean Stained glass went into operation. Only 110 days after the start of construction, which was never officially authorised by the Wilten municipal administration, production began.

Starting with Neuhauser, who had to leave the company in 1874 due to health problems, the three company founders soon left their start-up to others, but remained partners in the Tyrolean stained glass company. In addition to their activities for the joint company, each of the three partners worked successfully on their own projects in their respective fields of activity.

Von Stadl had a lasting impact on Innsbruck. In its heyday, the number of employees at the stained glass factory had risen to over 70. In 1878, residential buildings for the company's employees, workers, artists and craftsmen were built according to von Stadl's plans. The Stained glass settlement comprised the houses at Müllerstrasse 39 - 57, Schöpfstrasse 18 - 24 and Speckbacherstrasse 14 - 16, which still exist today and differ markedly in their architecture from the neighbouring houses of the late Gründerzeit. Von Stadl was more sparing with the decoration of the houses, but was careful to include a small front garden. Workers and employees who lived in these houses were not supposed to feel inferior in any way to the residents of the cottage-style villas in Saggen. It was not unusual for large companies of the time to plan their own housing estates - think of Siemensstadt in Berlin - but it shows a company's self-image and vision for the future when a company like the Glasmalerei sees itself not only as a provider of labour and wages, but also as a provider of accommodation for its employees. The state maternity hospital in Wilten was another major project in Innsbruck that was realised under von Stadl's pen. After the construction of the Vinzentinum in 1878, he was made an honorary citizen and diocesan architect of Brixen. Pope Leo XIII awarded him the Order of St Gregory for his services. St Nicholas' Church, for which the Tyrolean stained glass company had produced the windows, became his final resting place.

Georg Mader continued to work as a painter on sacred buildings. He became a member of the Vienna Academy of Art as early as 1868. When he suffered a stroke in 1881, he was taken to Badgastein for rehabilitation. The spa town in Salzburg was a meeting place for the European aristocracy and upper middle classes at the time. In the midst of high society, the former journeyman miller died a wealthy man.

The restless and creative Neuhauser travelled to Venice again after resigning from his post as director of the Tyrolean stained glass workshop in order to found Austria's first mosaic studio with new inspiration. The merger of the two companies in 1900 opened up a wider range of opportunities. He was awarded the Order of Franz Joseph for his artistic merits. Neuhauserstraße in Wilten was named after him.